اوباما: پنجره دیپلماتیک برای حل پرونده ایران بسته تر می شود
نوشته شده توسط : zwembril
اوباما و کامرون در محوطه کاخ سفید

اوباما در محوطه کاخ سفید درحالی که دیوید کامرون در کنارش ایستاده بود اظهار نظر می کرد

باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا روز چهارشنبه گفته است که فرصت یافتن راه حلی دیپلماتیک برای اختلاف بر سر برنامه اتمی ایران درحال از دست رفتن است و تهران را تشویق کرد از گفتگوها برای پرهیز از پیامدهایی حتی شدیدتر از تحریم های کنونی استفاده کند.

آقای اوباما در کنفرانسی خبری با دیوید کامرون نخست وزیر بریتانیا در کاخ سفید گفت که تهران در گفتگو با قدرت ها معمولا تمایل به وقت کشی داشته است.

او گفت: "آنها باید از موقعیت مذاکره با گروه ۱+۵ استفاده کنند تا از فرجام حتی وخیم تری در آینده اجتناب کنند. آیا من تضمینی دارم که ایران به این دری که برایشان گشوده ایم وارد شود؟ خیر. در مذاکرات گذشته با گروه ۱+۵ ایران تمایلی به تاخیر، وقت کشی، حرف زیاد زدن اما درجا زدن از خود نشان داده است."

او یک بار دیگر این موضع خود را تکرار کرد که سیاست او نه مهار یک ایران مجهز به سلاح اتمی، بلکه جلوگیری از دسترسی ایران به سلاح اتمی است.

به گزارش خبرگزاری رویترز او همچنین گفت: "ما هر چه بتوانیم برای حل این موضوع به شیوه دیپلماتیک انجام خواهیم داد اما نهایتا باید کسی در آن سوی میز باشد که این را جدی بگیرد و امیدوارم که حکومت ایران متوجه این مساله باشد."

او افزود: "پنجره حل این مساله به صورت دیپلماتیک بسته تر می شود."

کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده مذاکرات هسته ای گروه ۱+۵ با ایران، روز ششم مارس با ارسال نامه ای برای سرپرست مذاکرات هسته ای جمهوری اسلامی، موافقت این گروه را برای برگزاری دور جدیدی از مذاکرات به آگاهی او رسانده بود.

گروه ۱+۵ از ایران خواسته است که در مذاکرات هسته ای با این گروه "جدی" باشد و به بازرسان بین المللی اجازه دسترسی به تمامی مراکز مورد نظر آنان را بدهد.

کشورهای آلمان، آمریکا، بریتانیا، چین، روسیه و فرانسه، موسوم به گروه ۱+۵، روز ۸ اسفند (۸ مارس) با صدور بیانیه مشترکی، خواست های خود از ایران را در مذاکراتی که قرار است در مورد پرونده هسته ای این کشور برگزار شود شرح دادند.

در این بیانیه که در جریان اجلاس دوره ای شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی صادر و در میان شرکت کنندگان در اجلاس توزیع شد، آمده است: "ما از ایران می خواهیم تا برای دستیابی به نتایج ملموس، بدون پیش شرط وارد روند مذاکراتی جدی و بدون وقفه شود.

آخرین دور مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ در ژانویه سال ۲۰۱۱ در استانبول برگزار شد اما بدون نتیجه به پایان رسید.

شورای امنیت سازمان ملل با تصویب قطعنامه هایی از ایران خواسته است بخشی از فعالیت های هسته ای خود، به خصوص در زمینه غنی سازی اورانیوم را متوقف سازد و برای وادار کردن جمهوری اسلامی به اجرای این قطعنامه ها، یک رشته تحریم های الزام آور بین المللی را علیه این کشور به اجرا گذاشته اما دولت ایران این قطعنامه ها را غیرقانونی دانسته و از اجرای آنها خودداری ورزیده است.





:: برچسب‌ها: عکس ,
:: بازدید از این مطلب : 206
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : جمعه 26 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: